Prema prijedlogu Europske komisije, Omnibus regulativa predviđa izmjene u ključnim EU regulativama.
U nastavku su navedene ključne promjene koje Omnibus prijedlog predlaže u pogledu obveznika izvještavanja, vremenskog okvira i regulatornih zahtjeva u odnosu na prethodne propise.
Što je i zašto je predložena Omnibus regulativa?
Omnibus regulativa predstavlja prijedlog usmjeren na pojednostavljenje pravila o izvještavanju o održivosti kroz izmjene ključnih europskih regulativa:
- CSRD (Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti),
- CSDDD (Direktiva o dužnoj pažnji u održivom poslovanju),
- CBAM (Mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama),
- EU taksonomije
Cilj ove inicijative je povećati konkurentnost Europske unije smanjenjem regulatornog opterećenja za poduzeća, omogućujući im učinkovitije usklađivanje s propisima i poticanje održivog poslovanja.
Ovaj prvi paket mjera obuhvaća sljedeće korake:
✔ Pojednostavljenje izvještavanja o održivosti kako bi bilo pristupačnije i učinkovitije.
✔ Unaprjeđenje pravila o dužnoj pažnji za potporu odgovornim poslovnim praksama.
✔ Jačanje mehanizma za ugljičnu prilagodbu na granicama (CBAM) radi poštenije trgovine.
✔ Otvaranje novih prilika u europskim investicijskim programima.
Koje ključne izmjene su predložene Omnibus paketom ?
Omnibus regulativa donosi prijedloge izmjena u ključnim EU zakonodavnim okvirima, s ciljem smanjenja administrativnog opterećenja i poboljšanja usklađenosti s propisima. Detaljan pregled izmjena po regulativama:
1. Izmjene u CSRD-u (Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti):
Izvorno | Prijedlog | |
---|---|---|
Smanjenje opsega | 1. krug: >500 zaposlenika ili >50 mil EUR neto prihoda ili >25 mil EUR bilance 2. krug: (2 od 3 kriterija) >250 zaposlenika, >50 mil EUR neto prihoda, >25 mil EUR bilance 3. krug: LSME (mala i srednja poduzeća s ograničenom odgovornošću) 4. krug: Ostale multinacionalne grupe izvan EU | Obveza izvještavanja sužava se na poduzeća s >1000 zaposlenika i >50 mil. EUR prihoda ILI >25 mil. EUR bilance. Velika javno uvrštena poduzeća s više od 1000 zaposlenika nastavljaju izvještavati. Poduzeća s 500–1000 zaposlenika zasad nastavljaju izvještavati, ali obveza može nestati ako se usvoji “veliki Omnibus”. Ako se zakonodavni proces produži (što je moguće), ova poduzeća će morati izvještavati i za 2025. Velika javno uvrštena poduzeća s manje od 500 zaposlenika te mala i srednja javna poduzeća neće morati izvještavati za 2025. ni 2026. Njihova obveza ovisi o usvajanju “velikog Omnibusa” do kraja 2027./2028. Ako se usvoji, obveza nestaje.
|
Izmjena ESRS-a | Prvi set ESRS-a obvezan nakon dvostruke procjene materijalnosti (DMA) | Uklanjanje 25% zahtjeva za objavljivanje Fokus na kvantitativne podatke: Daje se prednost brojčanim pokazateljima u odnosu na narativna objašnjenja Veća jasnoća zahtjeva za objavljivanje Smjernice za načelo materijalnosti |
Ograničenja informacija u lancu vrijednosti | Maksimalan broj informacija koje poduzeća mogu prikupiti od MSP-ova u svom lancu vrijednosti određen standardom za uvrštene MSP-ove | Nova gornja granica informacija određena je novim skupom dobrovoljnih standarda za poduzeća koja ne podliježu izvještavanju |
Vanjska provjera (engl. Assurance) | Ograničeno uvjerenje postaje Razumno uvjerenje (ovisno o studiji izvedivosti) Standardi ograničenog uvjerenja u 2026. g. Standardi razumnog uvjerenja u 2028. g. | Ograničeno uvjerenje ostaje, Razumno uvjerenje uklonjeno Umjesto obveze da Komisija usvoji standarde za osiguranje održivosti do 2026., Komisija će izdati ciljane smjernice za osiguranje do 2026. |
Materijalnost | Zahtijeva se dvostruka materijalnost | Ostaje obavezno |
Standard za uvrštene MSP-ove | Obvezno za uvrštene MSP-ove | Uklonjeno |
Standardi specifični za sektor | Obvezno od srpnja 2026. g. | Uklonjeno |
Standard dobrovoljnog izvještavanja za mala i srednja poduzeća (VSME) | Sadrži obvezni modul koji pokriva iste teme kao ESRS i dobrovoljni modul koji pruža dodatne informacije – pojednostavljeni zahtjevi | Komisija će izdati preporuku o dobrovoljnom izvještavanju o održivosti temeljenom na VSME standardu, koji će biti usvojen delegiranim aktom |
2. Izmjene u CSDDD-u (Direktiva o dužnoj pažnji poduzeća):
Prijedlog | |
---|---|
Maksimalna harmonizacija | Proširuje opseg maksimalne harmonizacije dužnosti identifikacije, obveza rješavanja negativnih utjecaja i obveze osiguravanja mehanizama za pritužbe |
Građanska odgovornost | Uklanja režim odgovornosti na razini EU iz Direktive, dok zadržava zahtjeve za učinkovitim pristupom pravdi |
Lanac aktivnosti | Ograničava opseg mjera dužne pažnje na operacije poduzeća, njegovih podružnica i izravnih poslovnih partnera, osim u specifičnim situacijama |
Posljednje mjere | Uklanja obvezu prekida poslovnog odnosa kao krajnje rješenje |
Tranzicijski plan | Mijenja odredbe tranzicijskog plana, ne zahtijevajući više da se stave na snagu, već nalaže poduzećima da usvoje tranzicijski plan koji uključuje provedbu radnji |
Praćenje | Smanjuje učestalost praćenja učinkovitosti i primjerenosti mjera dužne pažnje na svako 5 godina |
Definicija dionika | Ograničava definiciju dionika, pojašnjavajući da osim zaposlenika poduzeća (i podružnica), poslovnih partnera i sindikalnih predstavnika, na pojedince ili zajednice s direktnim utjecajem |
Kazne i sankcije | Uklanja upućivanje na bilo koji neto prihod povezan s gornjom granicom za kazne |
Smjernice | Ubrzava rokove za smjernice o najboljim praksama dužne pažnje od siječnja 2027. do 26. srpnja 2026. |
3. Izmjene u EU taksonomiji:
Prijedlog | |
---|---|
Ažuriran prag | Potpuno izvještavanje EU taksonomije: >1000 zaposlenika i >450 mil EUR neto prihoda |
Pojednostavljeno dobrovoljno izvještavanje | Poduzeća s >1000 zaposlenika i <450 mil EUR neto prihoda (no >50 mil EUR) izvještavaju po pojednostavljenom okviru, “Opt-in approach” |
Revidiranje DNSH kriterija | Revidiranje DNSH kriterija, počevši od općenitog kriterija za sprječavanje i kontrolu zagađenja (“Dodatak C”) |
OpEx | Operativni troškovi (OpEx) izvještavaju se samo ako prihvatljive aktivnosti čine više od 25% ukupnog prihoda (engl. turnover) |
Ažurirani predlošci izvješća | Izmjene u objavama povezanima s taksonomijom, klimom i okolišem u delegiranim aktima s ciljem pojednostavljenja predložaka izvještavanja, što dovodi do smanjenja broja obaveznih podataka za 70% |
4. Izmjene u CBAM-u (Mehanizam za ugljičnu prilagodbu na granicama):
Prijedlog | |
---|---|
Izuzeće za male uvoznike | Mali uvoznici (SME-i i pojedinci) više nisu obveznici CBAM-a → poduzeća koja uvoze male količine CBAM robe s vrlo niskim emisijama |
Granični prag od 50 tona godišnje | Poduzeća koja uvoze manje od 50 tona CBAM robe godišnje (prosječno 80 tona CO₂ emisija) više nemaju nikakve CBAM obveze |
Pojednostavljenje obveza za uvoznike koji ostaju u sustavu | Lakša usklađenost s CBAM izvještavanjem → Smanjuje se administrativno opterećenje za poduzeća koja su i dalje u obvezi CBAM-a |
Jednostavniji postupci | Autorizacije deklaranata → Brže i jednostavnije dobivanje statusa ovlaštenog deklaranta Izračun emisija → Precizniji i lakši modeli za procjenu emisija ugrađenih u robu Financijske obveze → Pojednostavljena pravila za plaćanje i upravljanje CBAM kreditima |
Povećana učinkovitost sustava | Jačanje zaštite od zlouporabe → Strože mjere protiv pokušaja zaobilaženja CBAM obveza Razvoj zajedničke strategije protiv izbjegavanja CBAM-a → EU će surađivati s nacionalnim vlastima kako bi spriječila manipulacije uvoza i izbjegavanje obveza |
TIMELINE

Izvor: izradio autor prema uzoru na Greenomy
Zaključak
Omnibus paket donosi niz regulatornih izmjena koje će utjecati na mnoga poduzeća, no konačan ishod ostaje neizvjestan dok zakonodavni proces ne bude dovršen. Ove promjene sada idu na razmatranje Europskom parlamentu i Vijeću, a stupit će na snagu nakon što suzakonodavci postignu dogovor i objave ih u Službenom listu EU-a.