Javite nam se
info@idop.hr

Budućnost ima komponentu održivog poslovanja

Novi izazovi i velike prilike očekuju nas u budućnosti. Poslovni lideri odabiru poslovanje koje su uvjetovane promjenama posljednjih deset godina. Pametni telefoni su već transformirali većinu stvari, a umjetna inteligencija (AI) i automatizacija sve se više počinje koristiti u poslovnom odlučivanju.

Iako je tehnologija definitivno mijenjala poslovanje u 2010.-ima, sljedeće godine poslovnim liderima širom svijeta stavlja novi fokus: održivi razvoj.

Održivi razvoj i društveno odgovorno poslovanje ne predstavljaju samo recikliranje, jednakost ili pravednu trgovačku praksu, koliko god su ove teme važne. DOP i održivi razvoj odnose se na cjelokupno poslovanje poduzeća, od dobavljačkog lanca, politike zapošljavanja, pa i samog poslovnog prostora unutar kojeg zaposlenici rade.

Neke zanimljive priče iz 2019. godine koje bi mogle ukazivati na veće poteze u budućnosti:
  • Povećava se pritisak na poduzeća da koriste svoj politički utjecaj da zahtijevaju klimatsku politiku (osim samo potpisivanja izjava podrške). U budućnosti možemo očekivati da će mnogobrojni visoko pozicionirani direktori zalagati za klimatske akcije.
  • SAP i Bumble Bee Tuna koristili su blockchain tehnologiju za praćenje svježe ribe od oceana do stola. U jednom trenutku ova vrsta dobavljačkog lanca i praćenih podataka će značajno porasti.
  • Časopis Vogue objavio je kako će koristiti svoju reputaciju kako bi smanjio negativni klimatski otisak koji stvara moda i odjeća educirajući potrošače o ponovnoj upotrebi i održivoj modi. Mogao bi nastupiti pravi pokret za preispitivanje potrošnje.

Godine koje slijede obilježiti će prelazak na održivo poslovanje koje će se oblikovati na nekoliko glavnih, transformacijskih načina.

U nastavku navodimo četiri ključna trenda održivog poslovanja koji će karakterizirati godine koje dolaze. Svaki od ovih trendova predstavlja priliku za izgradnju novih proizvoda, usluga, poduzeća, novih marki i više onoga što će ljudi voljeti u godinama koje dolaze.

1. ZELENI PRITISAK

Budućnost će obilježiti prelazak potrošača iz eko-statusa u eko-sramotu, jer potraga za održivijom potrošnjom dostiže svoj kritični trenutak. Kad su zelene alternative proizvoda široko rasprostranjene, pristupačne i podjednako dobre ili bolje, onda ekološka potrošnja postaje manje status pravog potrošačkog odabira, a više sramota lošeg potrošačkog odabira. Zato će milijuni potrošača u budućnosti tražiti proizvode, usluge i iskustva koji će im pomoći da ublaže sve veću ekološku sramotu lošeg potrošačkog odabira.

Posljednih desetak godina obilježen je potragom za održivijom potrošnjom, odnosno evolucijom eko-potrošnje kao statusne potrošnje. Ako analiziramo tri ikone (Tesla, Adidas i Impossible Burger) ekološke potrošnje, moguće je zaključiti da je pomak značajan. Još davne 2008. godine, automobilska industrija Tesla je lansirala Roadster, električni superautomobil od 100.000 USD, što predstavlja eko-status! 2016. godine Adidas je zajedno s tvrtkom Parley for the Oceans proizveo ograničenu seriju tenisica izrađenih od reciklirane plastike oceana; napravljeno je samo 50 parova – eko-status! Također u 2016., Momofuku Nishi iz NYC-a postao je prvi restoran na svijetu koji je ponudio Impossible Burger – još više eko-statusa! U 2019. godini, Teslin model 3 sada je treći najprodavaniji automobil u Velikoj Britaniji, Adidas je napravio 11 milijuna pari oceanske plastične tenisice, a Impossible Burger dostupan je u preko 7000 Burger King prodajnih mjesta diljem SAD-a.

Od vrhunskog i rijetkog do pristupačnog i rasprostranjenog: to je putovanje ekološkom potrošnjom u posljednjih nekoliko godina! A kad zelene alternative postanu pravi potrošački odabir, one više nisu uzbudljiva statusna valuta.

Ključna implikacija? Promjena potrošačkog budžetiranja prema moralnosti. Jer, kada su eko-alternative dostupne, pristupačne i učinkovite kao i njihova opcija, nema razloga da ih ne odaberete. Eko-potrošnja postaje sve manje status pravog potrošačkog odabira, a više sramota lošeg potrošačkog odabira.

 

Primjer 1: Fly Responsible by KLM Royal Dutch Airlines

 

Primjer 2: Doconomy u partnerstvu s Mastercardom

 

2. GENERACIJA Z I DALJE NASTAVLJA TRAŽITI AKTIVNO POSLOVANJE

Kao što pokazuju ovogodišnje demonstracije, mladi potrošači zahtijevaju promjene i veći dio razumije što znači održivosti – i zahtijeva od poslovnog svijeta da bude odgovorno za svoje postupke. McKinseyjeva studije otkrila je da 90% generacije Z očekuje da brandovi budu odgovorni prema okolišnim i društvenim pitanjima. Generacija Z zajedno s milenijalcima čini oko 350 milijardi USD potrošnje u SAD-u, a samo gene Z su do 2020. predstavljale 40% globalnih potrošača.

Neke od najvećih svjetskih kompanija preispituju način na koji pakiraju svoje proizvode. Jedan od primjera je Nestle koji je nedavno lansirao nove omote za papir koji se mogu reciklirati za snack pločice YES!

Kao i uvijek, nemoguće je sa sigurnošću predvidjeti iduću godinu kada se toliko toga mijenja na području održivog razvoja. Sigurni smo da će godine koje dolaze biti obilježene velikim početkom kada će održivost i društvena odgovornost postati svrha poslovanja, u jednakoj mjeri kao i ostvarivanje profita.

 

3. DOBAVLJAČKI LANAC: POSTAJE KRUŽNI

Prvi temeljni pomak koji ćemo vidjeti u sljedećoj godini bit će pojedine najveće svjetske korporacije koje aktivno transformiraju svoje dobavljačke lance kako bi postale „kružne“, prvenstveno pod pritiskom etičkih potrošača. Ovaj trend vrlo vjerojatan jer potrošači sve više gledaju u korporativni svijet kako bi im zajednički pomogli da se smanji emisija ugljika i količina plastike u oceanima.

Kako bi se učinili prvi koraci, prije nego što bude prekasno, poduzeća trebaju prijeći s proizvodnog modela “out of sight, out of mind” na odgovoran dobavljački lanaci. To znači da bi poduzeća trebala prijeći s modela u kojem naprave neki proizvod (npr. šampon) i prodaju ga u jednokratnoj ambalaži (npr. plastičnoj boci), na model u kojem su odgovorni za to gdje ta ambalaža (plastična bočica) završi i kako je došla tamo.

Ali kružni dobavljački lanac se ne odnosi samo na povrat ambalaže ili višekratno korištenje stare. Velika poduzeća preuzet će veću odgovornost i za početak svog dobavljačkog lanca, odnosno na etične izvore proizvoda i sirovina.

 

4. DRUŠTVENI POVRAT ULAGANJA (engl. Social return on investment – SROI)

Društveni povrat ulaganja (SROI) je model koji se koristi za kvantificiranje društvenih i financijskih koristi i vrijednosti usluge, programa, politike ili organizacije za društvo. Mjerenje društvenog utjecaja može nam pomoći da bolje shvatimo ulogu poduzeća i drugih organizacija u stvaranju ekonomskih, okolišnih i socijalnih učinaka, ali i da saznamo koliki je društveni povrat ulaganja na sredstva koja su uložena u programe, projekte i aktivnosti kojima se stvaraju društvene promjene.

SROI prestavlja sve korisniji alat poduzećima jer može poboljšati upravljanje investicijama kroz bolje planiranje i evaluaciju. Također može povećati razumijevanje utjecaja poduzeća na zajednicu i omogućiti bolju komunikaciju o vrijednosti rada poduzeća (interno i s vanjskim dionicima). SROI pomaže i u identificiranju područja koja se preklapaju, odnosno usklađivanje ciljeva organizacije i očekivanja njezinih dionika. Nadalje, modeliranje SROI-ja omogućava formalni dijalog poduzeća s ključnim dionicima što poduzećima omogućava da svoje proizvode i usluge učine bližim potrebama dionika.

 

5. UPOZNAJTE KRUŽNU EKONOMIJU I EKONOMIJU POVJERENJA

Prethodno navedeni trendovi oslanjaju se u velikoj mjeri na stupanj povjerenja, kako između dobavljača i poduzeća, tako i poslodavaca i zaposlenika. Povjerenje će omogućiti transparentnost, a s transparentnošću dolaze i mogućnosti, kako na radnim mjestima, tako i na kružnim dovavljačkim lancima.

Stvaranje ekonomije povjerenja oslanja se na transformiranju korporativnog mentaliteta. U kružnim dobavljačkim lancima, povjerenje u čitav ekosustav od presudnog je značaja za održivost i etičke prakse. Poduzećima se mora vjerovati da etički proizvode proizvode i tretiraju svakog radnika u tom lancu opskrbe pošteno. U međuvremenu, potrošači vjeruju u poduzeća koje čine sve što mogu kako bi bile održive – kroz akcije, a ne samo kroz riječi.

Kružna ekonomija bi mogla zvučati kao wishy-washy izraz za one koji ne vide njezin utjecaj. Ali u sljedećoj godini vidjet ćemo da neke od najvećih svjetskih poduzeća posluju prema principima kružne ekonomije i ekonomije povjerenja. 🌍

Kolačiće koristimo da bi vam osigurali najbolje iskustvo na našoj web stranici.