Povezivanje poslovne strategije, poslovanja i izvještavanje

Proces određivanja materijalnosti u poduzeću predstavlja rastući trend kojeg uspješna poduzeća provode vrlo detaljno uključujući široki spektar stakeholdera. Najveći izazov s kojim se poduzeća susreću je dobiti točne podatke koji daju sliku cjelokupnog trenutnog poslovanja.

“Don’t do it as a reputation- management tool: Do it because
it genuinely contributes to your business strategy.” Hannah Jones,
Vice President for Corporate Responsibility, Nike

Međutim ako se proces određivanja materijalnosti u poduzeću shvati kao vrlo važan segment poslovanja, on dugoročno minimizira potencijalne rizike poslovanja te povećava reputaciju kod investitora i ostalih stakeholdera. Na taj način proces određivanja materijalnosti nadilazi sam proces nefinancijskog izvještavanja poduzeća. 

 

Metodologije prema kojima poduzeće može provesti određivanje materijalnosti su AA1000 i GRI Standards GRI 101 koji daju korisne smjernice.  

Konzultantska kuća Accountability objavila je jedan od rijetkih izvještaja The Materiality Report vezan za područje određivanja materijalnosti u poduzeću u kojem i daju definicu materijalnosti:

Materijalni aspekti su oni ekološki, društveni i ekonomski aspekti koji mogu značajno utjecati na uspješnost poslovanja poduzeća. 

U kontekstu nefinancijskog izvještavanja, materijalni aspekti su oni ekonomski, društveni i okolišni akspekti identificirani kroz dijalog sa ključnim stakeholderima menadžmentom, investitorima i drugima koji donose odluke o dugoročnom utjecaju poslovanja poduzeća.

Screen Shot 2017-11-17 At 23.35.44

izvor: lrqa

Proces određivanja materijalnosti proširuje horizonte poslovnog odlučivanja i kao takvo predstavlja novu mjeru i alat upravljanja rizicima. Iz te perspektive nefinancijske i financijske informacije u poduzeću možemo promatrati kroz prizmu ne-strateških i strateških informacija, odnosne one informacije koje će u idućem razdoblju od 5, 10 ili 20 godina utjecati na poslovanje poduzeća od 5%, 10%, 50% pa na više. 

Verifikacija (ili revizija) materijalnih aspekata poslovanja nikako nije nešto što bi trebali kontrolirati revizori, već samo poduzeće i menadžment. Međutim, dostupna i standardizirana metodologija poput GRI Standarda daje vanjskoj verifikaciji detaljnjiji prikaz koji nikako ne daje istu razinu točnosti i potpunosti kao financijske informacije. Stoga možemo zaključiti kako identifikacija materijalnosti predstavlja prvenstveno upravljački alat i temelj na kojem može dugoročno graditi svoju održivu poslovnu strategiju.