Primjeri doniranja hrane

Novost koja proizlazi iz izmjene i dopune Pravilnika o PDV-u (NN br. 130/15), a koja stupa na snagu 8. prosinca 2015. jest i neoporezivanje prometa dobara kada se daruje hrana isključivo neprofitnim pravnim osobama koje u svojim programima imaju humanitarnu djelatnost.

Riječ je o hrani kojoj je rok uporabe pred istekom trajanja, a vrijednost darovanja svodi se na 2% od ukupnog prihoda/primitaka prethodne godine, što predstavlja porezno priznat trošak.

Kako se u Hrvatskoj godišnje baci 400.000 tona hrane, sljedeći primjeri iz svjetske prakse mogu poslužiti kao dobri uzori kako riješiti ovaj problem:

1. Francuski lanac Intermarché osmislio je kampanju pod nazivom Inglorious fruits and vegetables koja naglasak stavlja upravo na takvo voće i povrće – groteskno, smiješno, neobično – neslavno. Lanac je vrlo brzo, putem javnih kušanja, uspio dokazati kako su ''spašene'' namirnice jednake nutritivne vrijednosti upravo kao i one ''ustaljenih estetskih obrazaca''. U Francuskoj je ova kampanja gotovo odmah polučila nevjerojatan uspjeh, u mjesec je dana putem Interneta i društvenih mreža dosegnula 13 milijuna ljudi, dok je u prva dva dana kupljeno 1.2 tona odbačenih namirnica. Problem koji se javio bio je sasvim neočekivan: kupci su vrlo brzo iscrpili pripremljene zalihe.

Inglorious Food Cover

Pogledajte video kampanje Inglorious Fruits & vegetables

2. Društveni supermarket Community Shop prva je samoposlužna trgovina ovakve vrste u Ujedinjenom Kraljevstvu. Cilj ovoga projekta je smanjiti količinu hrane koja se baca te poduprijeti kućanstva s malim prihodima.Community Shop kupuje hranu od najvećih britanskih supermarketa kao što su AsdaTesco i M&S po vrlo povoljnim cijenama jer se o radi o hrani pred istekom roka trajanja.

3. Rubies in the Rubble je izvrstan primjer inovativne 27-godišnje Jenny Dawson koja je od povrća i voća namijenjena bacanju proizvodi džemove i chutney-e. Više o projektu možete pročitati ovdje.Chutneys All

 

Godina 2014. proglašena je godinom borbe protiv bacanja hrane, a ove hvalevrijedne kampanje su dokaz kako promjene mogu biti ostvarene, čak i od strane onih kompanija koje se često drži u potpunosti društveno neosjetljivima.