Održiva moda

„Vratiti prirodi život kao zamjenu za proizvod“

Održiva moda danas je dio filozofije dizajna koji nastoji biti društveno odgovoran, drugačiji, prvenstveno osviješten prema okolišu, ali i vlastitoj struci. Društvena odgovornost i ekologija glavni su pokretači ideja u ovoj djelatnosti, a dizajneri koji u njoj stvaraju rade s ciljem kreiranja odjeće koja je izrađena od prirodnih, recikliranih, ručno rađenih materijala.

Brendovi koje ćete pronaći u nastavku svakodnevno dokazuju kako je sinergija između proizvodnje i očuvanja okoliša itekako moguća.

U sklopu projekta Održiva Hrvatska (dosad poznatog kao projekt „Žuti okvir za održivi razvoj, znanost i obrazovanje“), izdavačka kuća Adria Media Zagreb i časopis National Geographic Hrvatska održali su online konferenciju o održivoj modi, 7. travnja 2021. godine s početkom u 10.00 sati koju možete pogledati na YouTube linku (dolje).

Ispred IDOP-a na drugom panelu konferencije je sudjelovala dr. sc. Nikolina Markota Vukić. Na drugom panelu razgovaralo se o nužnosti promjene svjetonazora o modi, o elementima ekološke modne industrije, o stvarnoj i fiktivnoj održivosti u modi, o modalitetima primjene principa održivosti u ovoj branši.

2. PANEL "DRUŠTVENO ODGOVORNO POSLOVANJE"; 11:00 - 11:45

1. Nikolina Markota Vukić, dr. sc. predsjednica Instituta za društveno odgovorno poslovanje (IDOP)

2. Paulina Jazvić, izv. prof. art. Zavoda za dizajn teksila i odjeće, Tekstilno tehnološki fakultet

3. Marija Kulušić, samostalna modna dizjnerica

 

1. Direktorij održive mode – više od 400 održivih modnih brendova

U sklopu projekta kojeg je implementirala Rachel Forster, Senior Fellow američke nevladine organizacije Humanity in Action razvijen je Direktorij održive mode pod nazivom Les Pages Vertes (LPV); eng. The Green Pages. LPV je direktorij koji objedinjuje više od 400 održivih modnih brendova koji su prisutni u 44 europske zemlje. Provjerite koji su to brendovi izdvojeni u Hrvatskoj i regiji kao održivi. Sve više i više ljudi shvaća da brza moda šteti našem planetu, društvima i zdravlju. 

Direktorij može preuzeti ovdje.

 Izrezak (2)

2. Mandali Mendrilla

Mandali Mendrilla spisateljica je i inovativna dizajnerica eko odjeće koja iako rođena u Rijeci, godinama živi između Hrvatske, Nizozemske, SAD-a i Indije. Diljem je svijeta prepoznata i po kolekciji Mandali and Me koja predstavlja simbiozu indijske kurte i američkoga T-shirta kao dva prototipna odjevna predmeta dviju različitih kultura.

Umjetnica cijeni čiste linije, prirodno ručno tkanje, nešivanu motanu odjeću te osnovne boje, trudi se inspirirati one oko sebe da vlastitu osobnost iskazuju kroz odjevne predmete, no naravno, pritom ne narušavajući prirodu niti izrabljujući njezine resurse.

Većina materijala koje koristi u kolekcija su prirodni te su dobiveni ekološkim i nenasilnim uzgojem. Haute couture kreacije koje boja, boja osobno ekološkim bojama za tkaninu te su istovremeno poput pokretnih umjetničkih slika i skulptura. Što se tiče pret-a-porter kolekcija, kolekcija pod nazivom Silk and Colors napravljena je u potpunosti od svile mira koja se izrađuje bez ubijanja svilenih buba. Komadi iz te kolekcije izrađuju se te bojaju po narudžbi. Haute coutoure sports linija LALALALI izrađena je od pamuka iz ekološkog uzgoja te obojana prirodnim bojama.

 

Screen Shot 2015-02-13 At 15.47.48

"Primjerice, ako je osoba koja je izradila suknju loše plaćena ili prisiljena da previše radi, njezina tuga ili ljutnja bit će prisutni u suknji, koliko god da su kroj ili boja veseli. Zato se trudim raditi s krojačkim salonima koji svoje zaposlenike tretiraju s poštovanjem i ljubavlju, gdje vlada dobra atmosfera, čak i ako je cijena koju platim za njihovu uslugu viša. Htjela bih da to bude mjesto gdje se problemi zaboravljaju i rješavaju" - M. Mendrilla

Kolekcija nakita Vetro di Murano inspirirana je haute couture haljinom L'Amore, koja je tek izašla u prodaju - izrađena je u hrvatskom studiju Collectiv, malom, veselom atelieru u Rijeci kojeg vodi Mandalin prijatelj iz gimnazije, Nikica Nežić.

Najčešći kupci ovoga branda su žene i muškarci koji vole izlaske te social life eleganciju s pomakom. Nerijetko su dizajnirane i unikatne kreacije po narudžbi, a ready to wear linije dizajnirane su za žene i djevojke koje su chic kozmopliti sa senzitivnošću za umjetnost i smisao za igru..

Ono što najviše veseli Mandali jest pozitivan feedback kupaca i javnosti te sam kreativni proces. Mandali osobito voli čitati o pozivinim poslovnim praksama i leadershipu po modelu umnožavanja talenata zaposlenih i horizontalnim tvrtkama.

"Ljubav i sreća ljudi koji vole moj rad u svemu su najvažniji. Jedna od ključnih stvari koje želim postići jest to da tko god uđe u boutique moje modne marke, bio on ili ona obučen u krpe ili najfinije tkanine, bogat ili siromašan, bude dočekan s takvim poštovanjem da se osjeća, kao što bi u Americi rekli like a million dollars, zaključuje.

Mandalinu odjeću možete pronaći u Zagreb na web stranici: www.mendrilla.com.

3. Humana Nova 

Socijalna zadruga Humana Nova je društveno poduzeće koje potiče zapošljavanje osoba s invaliditetom i drugih društveno isključenih osoba kroz proizvodnju i prodaju kvalitetnih i inovativnih tekstilnih proizvoda od ekoloških i recikliranih materijala za domaće i inozemna tržišta. Svojim djelovanjem aktivno i izravno doprinosi izgradnji društva tolerancije i suradnje te pomaže socijalno isključenim osobama i njihovim obiteljima unaprijediti njihovo samopouzdanje i kvalitetu života. Provjerite što nudi njihov web shop ovdje