Kampanje za neslavno voće i povrće

Diljem svijeta u prodajno-distribucijskom lancu godišnje se baci čak više od 3,5 milijuna tona hrane. Unatoč činjenici što na svijetu postoji i više nego dovoljna količina namirnica koja bi mogla zadovoljiti potrebe svih stanovnika, njezina raspodjela nije jednakomjerna, kao niti u skladu s potrebama osjetljivih područja. Upravo se zbog ovih sramotnih podataka Europska unija odlučila izravnije obračunati s problemom prekomjernoga bacanje hrane, odnosno problemom odbačene hrane koja je taj status zadobila zbog toga što, samo naizgled, ne zadovoljava estetske kriterije suvremenih kupaca te nije idealnih i očekivanih dimenzija, boje ili oblika. Takvo voće i povrće, s druge strane, također je ukusno i zdravo, a činjenica kako javnost baca savršeno iskoristive namirnice zbog razloga koji su temeljeni na gotovo banalnim i smiješnim argumentima, inovativnim je kreativcima otvorila nove prilike za rad.

Kako se u Hrvatskoj godišnje baci 400.000 tona hrane, uslijediti će izmjena pravila o doniranju hrane sa novim Zakonom o Poljoprivredi.

U nastavku slijede primjeri na koji su način pojedina poduzeća riješila ovaj problem:

1. Francuski lanac Intermarché znajući kako dopadljive i originalne marketinške kampanje imaju izuzetno veliku moć kada je riječ o usmjeravanju pozornosti potrošača na različite društvene probleme, osmislio je kampanju pod nazivom Inglorious fruits and vegetables koja naglasak stavlja upravo na takvo voće i povrće – groteskno, smiješno, neobično – neslavno. Ono što daje dodatnu vrijednost ovoj kampanji jest činjenica kako lanac otkupljuje odbačeno voće i povrće te ih prodaje kao dio svoje ponude, no uz nešto nižu cijenu. Lanac je vrlo brzo, putem javnih kušanja, uspio dokazati kako su ''spašene'' namirnice jednake nutritivne vrijednosti upravo kao i one ''ustaljenih estetskih obrazaca''. 

U Francuskoj je ova kampanja gotovo odmah polučila nevjerojatan uspjeh, u mjesec je dana putem Interneta i društvenih mreža dosegnula 13 milijuna ljudi, dok je u prva dva dana kupljeno 1.2 tona odbačenih namirnica. Problem koji se javio bio je sasvim neočekivan: kupci su vrlo brzo iscrpili pripremljene zalihe.

  Ružna mrkva                   Izobličen patliđan           Groteskna jabuka           Limun s greškomInglorious Fruits And Vegetables Digitaltoni

Inglorious Food Cover

Pogledajte video kampanje Inglorious Fruits & vegetables

2. Društveni supermarket Community Shop prva je samoposlužna trgovina ovakve vrste u Ujedinjenom Kraljevstvu. Cilj ovoga projekta je smanjiti količinu hrane koja se baca te poduprijeti kućanstva s malim prihodima. Odnosno, samoposluga nudi kvalitetnu hranu po sniženim cijenama obiteljima koje prolaze kroz tešku financijsku situaciju. Na njihovim se policama mogu pronaći brandovi popute Nestléa, Müllera i zdravih sokova branda Innocent. Community Shop kupuje hranu od najvećih britanskih supermarketa kao što su Asda, Tesco i M&S po vrlo povoljnim cijenama jer se o radi o hrani pred istekom roka trajanja.

 

3. Rubies in the Rubble je izvrstan primjer inovativne 27-godišnje Jenny Dawson koja je od povrća i voća namijenjena bacanju proizvodi džemove i chutney-e. Više o projektu možete pročitati ovdje.Chutneys All

 

Godina 2014. proglašena je godinom borbe protiv bacanja hrane, a ove hvalevrijedne kampanje su dokaz kako promjene mogu biti ostvarene, čak i od strane onih kompanija koje se često drži u potpunosti društveno neosjetljivima.